Friläggning med hjälp av kanaler i Photoshop: Steg för steg

Friläggningens natur

Det bör nog sägas rakt upp och ner så här direkt: Friläggningar i Photoshop är många gånger en nödvändighet och önskvärt av många kunder, men det är aldrig en enkel och mekanisk process. Det finns – som vanligt i Photoshop – flera olika sätt att frilägga objekten med och det allra bästa resultatet uppnår man oftast genom att kombinera de olika metoderna.

Olika metoder för friläggning

Det finns många olika metoder för att frilägga objekt i bilderna i Photoshop, oftast använder jag en kombination av dessa för att få till en riktigt bra friläggning.

A. Polygonal Lasso eller Magnetic Lasso

Polygonal är perfekt och svårslaget för längre raka kanter. Magnetic Lasso passar bättre med böjda former, dock krävs en viss kontrast mellan objekt och bakgrund för att få lassot att fungera fint.

B. Eraser Tool

Ett mycket bra komplement till övriga verktyg vid friläggning. Jag använder ofta Eraser Tool för att korrigera en friläggning som inte blivit perfekt eller för att snygga till.

C. Quick Mask

Också ett bra komplement för att frilägga delar som inte fångats in genom exempelvis Magnetic Lasso

D. Channels

Min favoritmetod som startpunkt för en friläggning. Dock förutsätter denna en viss kontrast mellan objekt och bakgrund för att den skall fungera fint. Det fina med denna metod är att du får en mask som ligger sparad med filen på köpet, du kan alltså pröva dig fram tills du blir nöjd med din maskning.

Friläggning med channels

1. Hitta kanal med störst kontrast mellan objekt och bakgrund

Börja med att klicka på Channels fliken. Du ser nu RGB-kanalen samt röd, grön respektive blå som separata kanaler. Klicka på varje separat kanal för sig för att hitta den där du har bäst kontrast mellan objekt och bakgrund.

2. Skapa alfakanal

När du väl hittat kanal med störst kontrast mellan objekt så väljer du att kopiera denna kanal, tex genom att dra kanalen till ”Create New Channel” ikonen. Du har nu skapat en alfakanal vilken vi senare skall använda att ladda in som mask vid friläggningen.

3. Kontrollera om alfakanalen behöver inverteras

Vid maskning skall det som du vill maksa bort vara svart, medan det som du vill maska ut skall vara vitt. Titta nu på din alfakanal, om du behöver invertera den så gör du det enklast med CTR-i.

4. Bearbeta alfakanalen för att förbereda den som mask

Nu börjar arbetet med att bearbeta alfakanalen och göra den till en riktigt bra grund för din mask. Här står det dig fritt att använda Photoshops alla verktyg. Jag brukar ibland till exempel använda levels för att dra in svart och vitpunkt mot mitten för att öka kontrasten. Nästan alltid börjar jag dock med att fylla bilden med vit färg genom ett speciellt trick som är oerhört användbart. Välj ”Edit” och sedan ”Fill”, välj sedan vit färg och sätt blandningsläget till ”Overlay”, detta blandningläget kommer att göra att vit färg kommer att fyllas på i de ljusa fälten i bilden, medan de mörka förblir oförändrade, mycket användbart.

Fylla brett med vit färg brukar dock endast fungera en gång, sedan förstör man maksen mer än vad man förbättrar den, då får vi ta till andra metoder. Välj brush tool, vit färg och sätt blandningläget till ”Overlay” – ni minns vad det blandningsläget gör! Måla sedan med den vita färgen över de vita fälten för att ta bort all rester av grått / svart. För att få bort vita fält i områden som borde vara svarta så gör ni på motsvarande sätt fast så klart med svart färg.

5. Maska ut objektet med din nyligen skapade alfakanal

Klicka på ”RGB” igen. Klicka på ”Layers” Nu bör du se bilden som den ursprungligen såg ut när du öppnade den. Välj nu ”Select” / ”Load Selection…” och välj sedan din alfakanal, i mitt fall en kopia på den röda kanalen. Nu ser du markering runt ditt objekt.

6. Justera din selektering med ”Refine edge”

Klicka på ”Select” / ”Refine Edge”. Här är ett mycket kraftfullt verktyg som låter dig justera din mask innan du sätter den i användning. Experimentera gärna med alla parametrarna här, jag använder själv oftast ”Contract/Expand” samt ”Feather” flitigt.

7. Använd masken för att frilägga ditt objekt

Klicka på CTR-j för att extrahera ditt objekt till ett nytt lager.

6. Ta bort artefakter och gör det sista finliret

Om du har kvar en liten färgrand kring ditt objekt så kan du nu antingen gå tillbaka, ladda in masken igen och används Refine Edge för att dra in din mask ytterligare ett par pixlar. Alternativt kan du testa ”Layer / Matting / Defringe” och / eller ”Layer / Matting / Remove Black Matte”. Har du en vit rand väljer du såklart ”Remove White Matte”. Dessa är kraftfulla och bra verktyg, men om du finner att du behöver använda dem mer än en gång på samma bild så bör du nog gå tillbaka och jobba på masken istället.

Ett bra sätt för att se om du verkligen gjort ett bra jobb är att välja att lägga till ”Strokes” på ditt lager. Dubbelklicka på lager, klicka i ”Stroke” och dra upp ”Size” något. Nu kommer du att få ett ”penseldrag” kring allt som finns kvar på din bild och på sådant sett så kan du även se om du missat något i din mask. Antingen raderar du nu med ”Eraser Tool” eller så går du tillbaka och jobbar vidare med din mask.

Lycka till!

, , ,

1 kommentar. Leave new

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fill out this field
Fill out this field
Ange en giltig e-postadress.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Meny